Den rette ind- og udflytning sikrer din investering

Når du lejer din bolig eller ejendom ud, fordi du vil tjene penge på din investering, er det helt essentielt, at lejerne passer mindst lige så godt på det dyre inventar, som du selv ville have gjort.

Derfor skal du sørge for at dokumentere boligens tilstand, når lejerne flytter ind – udover selvfølgelig at vælge dine lejere nøje. For uden den dokumentation står du svagt juridisk, hvis boligen ikke er i samme stand, når de flytter igen.

Som du vil se i nogle af vores eksempler, kan enkelte skader på eksklusivt badeværelsesudstyr let ramme 40.000 kr., så de minutter det vil tage dig at læse blogindlægget, er sikkert godt givet ud.

Forbered synet, før du gennemgår boligen med lejeren

Som ved ethvert andet vigtigt møde står du stærkere, når du forbereder dig. Gennemgå hele boligen grundigt, før du gennemgår den med lejeren. Tag billeder af såvel skader og slitage samt de steder, hvor der ikke er noget at bemærke. Jo mere detaljeret du er, jo større sandsynlighed har du for at fange alt.

Vi anbefaler som minimum, at du inkluderer de her punkter for hvert rum ved indflytningssynet:

  • Hvordan er malingens stand?
  • Hvordan er gulvets stand?
  • Hvilken tilstand har listerne og dørene?
  • Hvordan er loftets tilstand?
  • Hvordan er vinduernes tilstand?

Gennemgå badeværelset ekstra grundigt, for skader her er dyre

Udover at du skal dokumentere, at alle klinker + håndvask m.m. er intakte, skal du også dokumentere, hvordan armatur og brusehoved m.m. ser ud i perfekt rengjort stand. Tag gerne mange billeder.

Skriv ind i rapporten, hvordan udstyret rengøres korrekt. For med mangelfuld rengøring – eller forkerte rengøringsmidler – risikerer du enten, at armaturerne er fyldt med kalk m.m. ved fraflytning, eller at de dyre dele er skadet pga. forkert rengøring. Og i mærker som VOLA kan et nyt armatur til håndvasken nemt koste 10.000 kr., ligesom armaturet til bruseren kan løbe op i 30.000 kr.

Noter også alle forbrugstal i rapporten, så alt ifm. overdragelsen er samlet et sted.

Deltager lejerne ikke ved synet, skal du sende indflytningsrapporten til dem senest 14 dage efter udlejningsperioden er begyndt. Herefter har de 14 dage til at sende dig en liste med fejl og mangler som supplement til rapporten, hvis de opdager fejl, du har overset. Evt. hvis der er knækket en klinke på badeværelset.

Udover at alle fejl og skader skal dokumenteres i rapporten, er det også vigtigt, at lejerne underskriver at have modtaget rapporten. Deltager de ikke ved synet, er det ikke nok, at du dokumenterer, at du har sendt rapporten.

Hos Liberty Housing bruger vi DOMUSPECT til denne procedure. Her skriver lejerne både under på, at de er enige i boligens stand, at vi må sende rapporten på mail, og at de har modtaget rapporten.

Digitale dokumenter giver dig det forkromede overblik og sikrer, at du kommer forbi alle punkter, når du laver ind- og udflytningsrapport ifm. ind- og udflytningssyn.
Du er kun forpligtet til at udarbejde ind- og udflytningsrapporter og at afholde et indflytningssyn, hvis du lejer flere boliger ud. Vi anbefaler selvfølgelig alle at gøre det, fordi du ellers står svagt juridisk, hvis lejerne skader boligen.

Anbefaling: Når du gennemgår boligen ved udflytning, så bemærk løbende hvilke parametre der gør, at du ikke kan betale hele depositummet tilbage. Også selv om du ikke kan sætte pris på, hvad skader og slitage vil koste. Når lejerne ved, at de skal forvente et mindre depositum, er de forberedte, og du har forebygget en konflikt. Nogle udlejere hyrer et firma specifikt til ind- og udflytning for at undgå eventuelle konflikter.

Del denne artikel